2007-01-14

Örtkryddade köttbullar i mustig sås


Till 4 pers:
500g nötfärs
1/2 dl ströbröd
1 dl vatten
1/2 hackad gul lök
1 ägg
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
1 tsk torkad oregano
smör till stekning
Sås:
1 msk smör
1/2 hackad gul lök
1 hackad vitlöksklyfta
1 dl rött vin
1 dl vatten
1 burk krossade tomater (400g)
1 burk grillad röd paprika i olja (270g)
ca 15 svarta oliver med kärnor, gärna Kalamata
1/2 tsk salt
Tillbehör
ris eller pasta
Gör så här:
1.Köttbullar: Lägg ströbrödet i kallt vatten ca 5 min. Blanda ströbröd, färs, lök, ägg, salt, peppar och oregano. Rör tills färsen är väl blandad. Forma 12 stora köttbullar och bryn dem i smör. Ta upp köttbullarna på ett fat.
2. Sås: Smält smöret i stekpannan. Fräs lök och vitlök ca 2 min under omrörning. Tillsätt rödvin, tomater, grillad paprika i mindre bitar och svarta oliver. Sjud utan lock 5 min. Smaka av med salt.
3. Lägg tillbaka köttbullarna i pannan och låt puttra ytterligare ca 10 min. Servera med ris eller pasta. (från Allt om mat 6/2006)

Avnjutes exempelvis en söndagskväll, med familjen, värmeljus och Frankie Boy live från 1940.

3 kommentar(er):

Malin sa...

Världens bästa vardagsmat! De senaste gångerna jag gjort denna rätten har jag använt vanlig röd paprika och stekt upp tillsammans med löken. Dessutom brukar jag ha vanliga oliver och igår bytte jag det röda vinet mot vitt. Funkar hur bra som helst!

Jonas Bergh sa...

Det verkar ju gott. Får man ha pantollor till? Lingon?

Windy sa...

Päror är ok, lingon mer tveksamt.